Koronavirus-info

Yleistä tietoa

Pesethän kätesi heti saapuessasi vastaanotolle. Aulassa on käsienpesupiste, josta löytyy saippuaa ja käsidesiä, sekä paperia käsien kuivaamiseen. Huolehdimme myös omasta käsihygieniastamme erityisen tarkasti. Vastaanotolla kosketuspinnat puhdistetaan useita kertoja päivässä.

Vapaita aikoja on tällä hetkellä normaalia harvemmin, jotta edellinen asiakas olisi ehtinyt poistua tilasta ennen seuraavan saapumista. Lisäksi jaksotamme vastaanottoaikoja niin, ettei odotustilassa olisi enempää kuin yksi asiakas kerralla.

Jos sinulla tai läheiselläsi tulee flunssan oireita tai kuumetta, voit peruuttaa varatun ajan milloin tahansa. Tällä hetkellä emme peri maksua myöhäisistä peruutuksista. Seuraamme myös omaa terveydentilaamme tarkasti emmekä tule töihin kipeänä.

Olemme varautuneet käyttämän kasvomaskia varsinkin riskiryhmiin kuuluvien asiakkaiden kanssa. Jos sinä tai läheisesi kuulutte riskiryhmiin, kannattaa hoitokäynnin välttämättömyyttä kuitenkin harkita vakavasti ja punnita käynnin mahdolliset hyödyt ja riskit. Jos kuulut riskiryhmään tai haluat että käyntisi aikana hoitaja pitää kasvomaskia, kerrothan tästä ajanvarauksen lisätiedoissa tai etukäteen viestillä tai soittamalla.

Riskiryhmät

Koronavirus on vaarallinen erityisesti riskiryhmille, joihin kuuluvat yli 70-vuotiaat sekä henkilöt, joilla on jokin seuraavista sairauksista:

• Vaikea-asteinen sydänsairaus

• Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus

• Diabetes, johon liittyy elinvaurioita

• Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta

• Vastustuskykyä heikentävä tauti, esim. lymfooma tai leukemia (myös lääkitykset, jotka heikentävät vastustuskykyä)

• Tauti, johon saat vastustuskykyä heikentävää hoitoa (esim. elinsiirto, solunsalpaajat)

• Lapsella vaikea perussairaus, kuten krooninen keuhkosairaus, maksan tai munuaisen vajaatoiminta tai vastustuskykyä heikentävä sairaus

Myös päivittäinen tupakointi ja sairaalloinen ylipaino (BMI yli 40) suurentavat koronavirusinfektion riskiä terveydelle, ja ovat näin tapauskohtaisesti huomioitavia asioita.

Takaisin etusivulle