Osteopaattinen hoito

Mitä osteopaatti hoitaa?

Osteopaatti pystyy auttamaan kehoa palautumaan monenlaisista vaivoista ja oireista. Kehon rakenteen ja toiminnan tietämyksen avulla osteopaatti voi etsiä vaivoille syytä oirealueiden ympäriltä sekä anatomisten yhteyksien kautta kauempaa kehosta.

Päänsärky

Päänsäryn hoito alkaa yleensä niskan, yläselän ja pään alueen tutkimisella. Näiltä alueilta löytyy usein jännityksiä, jotka voivat estää hermojen tai nestekierron vapaata toimintaa tai säteillä päänsärkynä.

Selkäkipu

Selkäkivun hoidossa on tärkeää etsiä syitä, jotka estävät selän vapaata toimintaa. Selkäkivun taustalla voi olla jännityksiä selän lihaksissa tai rangassa, tai esimerkiksi liikerajoituksia lantion alueella, lonkissa tai nilkoissa.

Lihasjäykkyydet ja -kivut

Osteopatia on tehokas hoitomuoto esimerkiksi niska- ja hartiaseudun jännitysten hoitoon. Myös muiden alueiden lihasjäykkyyttä ja -kipua voidaan hoitaa osteopaattisesti.

Nivelkivut ja liikerajoitukset

Osteopatialla voidaan tutkia ja hoitaa olkapään ja muiden nivelten kiputiloja ja liikerajoituksia tarkasti, tehokkaasti ja turvallisesti. Nivelen normaalin liikkuvuuden kannalta on tärkeää, että itse nivelen lisäksi myös sitä ympäröivät rakenteet ja kudokset pääsevät toimimaan vapaasti. Esimerkiksi olkapäätä hoidettaessa otetaan huomioon koko hartiakaaren ja yläselän liikkuvuus.

Iskiasvaivat ja muut hermo-oireet

Iskias ja muut hermo-oireet tuntuvat usein puutumisena, pistelynä tai kipuna. Osteopatialla voidaan hoitaa jännityksiä, jotka voivat aiheuttaa iskiasvaivoja tai muita hermo-oireita.

Leikkausten jälkitilat

Leikkauksen jälkeen arpikudos voi aiheuttaa kiristystä faskioiden kautta hermoihin ja liikkumattomuudesta seuraa nivelten liikerajoituksia. Leikkausten jälkitiloja voidaan helpottaa osteopaattisella hoidolla.

Stressi

Stressin oireita voidaan helpottaa osteopaattisella hoidolla. Osteopaatti pyrkii myös löytämään jokaisen henkilökohtaisia stressitekijöitä, joihin puuttumalla stressiä saataisiin lievitettyä.

Yleisiä stressin oireita ovat esimerkiksi bruksismi sekä niska- ja hartiaseudun jännitykset. Stressi voi myös aiheuttaa tai pahentaa ruuansulatus- ja vatsavaivoja. Oireiden hoidon lisäksi osteopaatti etsii näillekin vaivoille syitä esimerkiksi hermotuksen ja kehon jännitysten kautta.

Vauvojen vaivat

Vauvan hoito voi auttaa esimerkiksi liiallisen itkuisuuden tai refluksin oireiden kanssa.

Nämä ovat vain esimerkkejä vaivoista joita hoidamme. Ota yhteyttä jos haluat kysyä lisää.